Cees Bouman


Images

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

INTERVIEW

Waarom ben je kunstenaar geworden?

Ik ben op een leeftijd van 14 jaar begonnen met werken. Door o.a. mijn dyslexie
heb ik verder niet de mogelijkheid gehad om door te studeren.
Van mijn eerste salaris heb ik een professionele schildersdoos gekocht.
Mijn eerste kunstwerk was een landschap.
Ik heb voor een groot deel van mijn loopbaan werk gedaan waar niet op de eerste plaats
mijn hart lag, want vanaf jonge leeftijd wist ik wat ik wilde, namelijk het maken van kunstwerken.
Het bedrijf waar ik werkzaam was, ging failliet en daarbij werd ik ook afgekeurd
vanwege mijn handen. Ik besloot vrijwilligerswerk te gaan doen in
de zorg, maar na verloop van tijd bleek dat de kunst mij bleef trekken en ik besloot
dan ook voor mijzelf te gaan werken.

Hoe zou jij je kunst omschrijven?

Ik verenig klassieke schilderkunst met moderne cultuur maakt schilderijen naar beelden en stijlen uit verschillende tijdperken en val op door zijn karakteristieke technieken.
De schilderijen hebben kenmerken van impressionisme, expressionisme, kubisme, primitivisme, conceptuele kunst, …

Wat is eigen aan jouw werk?

Eenmaal bezig ontdekte ik dat het werken met een paletmes mij geweldig
goed lag en ik heb mijzelf verder in deze techniek ontwikkeld en met succes.
Het werken met paletmes geeft mij passie en energie om schilderijen te
maken die mensen raken.
Door mijn paletmestechniek creëer ik reliëf in mijn schilderijen.
Ik breng heel duidelijk lagen verf op elkaar aan. Dit geeft een driedimensionaal
effect. Als je het doek verplaatst naar een ruimte met een andere lichtinval,
levert dat een heel ander kleurenpalet op. Om niet stil te blijven staan,
blijf ik mijzelf ontwikkelen met andere technieken en materialen.
Mijn werk wil ik herkenbaar houden voor de mensen en mijn interesse
gaat dan ook uit naar de dingen die om mij heen zijn zoals kinderen of stadsgezichten.
Voor mij hoeft een schilderij niet mooi te zijn, maar het gaat bij mij vooral om het vastleggen van sfeer en emotie,
dat is mijn grootste motivatie.

Hoe zou jij kunst willen verbinden met het bedrijfsleven?

.Actief zijn met exposities in bedrijven zoals vroeger kunst in de sigarettenfabriek Peter Stuyvesant.

Hoe zie jij het leven?

Als iets dat tijdelijk is, waarin je in de eerste plaats verantwoordelijk bent voor je naaste waarin geloof, liefde en trouw belangrijk zijn
en je de talenten die je hebt gekregen moet gebruiken.

Heb je een levenskreet/motto?

Goede kunst ontstaat niet zomaar; het vraagt pijn en energie.